Kan-Ku

Karatevereniging Kan-Ku

is een vereniging die al meer dan 40 jaar een begrip in Landgraaf ( Zuid-Limburg ) en omgeving is, en uit ongeveer 60 leden bestaat. Kan-Ku wordt bestuurd door een gekozen bestuur. Het bestuur staat onder leiding van voorzitter René Rademacher. De technische leiding is in handen van Cees van der Wal Shihan.

De vereniging organiseert in principe tweemaal per jaar een Kyu examen (voor gekleurde banden). Voor de jeugd tot en met 12 jaar hanteren wij het zgn. slippensysteem (voor de beloning van vorderingen in kleine stapjes)

Naast de vaste trainingen en examens kennen wij ook een aantal verenigingsactiviteiten, zoals het jaarlijkse trainingskamp, clubwedstrijden, deelname aan regionale wedstrijden, IMAF-wedstrijden, JKA-stages en wedstrijden.

Lidmaatschap gaat via automatische incasso. Voor andere betalingen hebben wij een regeling. Tot een afgesproken bedrag houdt de penningmeester de kosten in voor deelnemers aan activiteiten.

Interesse in karate bij Kan-Ku ?

Klik hier voor het inschrijfformulier

De Sportfederatie

K.V. Kan-Ku aangesloten bij de International Martial Arts Federation Nederland (IMAF-Nederland) waarvan Shihan Cees van der Wal ook Technisch Directeur Karate-Do is, zowel voor IMAF-Nederland als IMAF-Europe.
Door het lidmaatschap van IMAF-Nederland is men ook verzekerd. IMAF-Nederland maakt sinds 2017 ook deel uit van de Federatie Oosterse Gevechtskunsten en daarmee erkend door de NSF*NOC en draagt van daaruit zorg voor de certificering van onze Karateleraren.

IMAF-Nederland organiseert tweemaal per jaar examens voor de zwarte band en nationale en internationale stagedagen.
Ieder lid van Kan-Ku is verplicht lid van IMAF-Nederland. De jaarcontributie (2017) bedraagt €25,00 en voor junioren tot en met 17 jaar € 20,00.

Klik hier voor het IMAF Nederland inschrijfformulier

Ons Karate-Do

Karate is een discipline waarbij alle delen van het menselijke lichaam, voor aanval en verdediging worden gebruikt. De karatestijl die wij bij Kan-Ku beoefenen en bestuderen is Shotokan, uit de traditionele school: gedisciplineerd, compleet, zonder te kort te doen aan enig aspect (Karate als sport, vrije tijdbesteding, optimale zelfverdediging)
met grote aandacht voor zowel het fysieke als het spirituele element: KARATE-DO.

Deze vormende elementen kan men afleiden uit de DOJO MOTO en de DOJO KUN,
zeg maar de geestelijke leidraad welke tijdens alle trainingen wordt gehanteerd. Vanaf het begin is de technische lijn gestoeld op het concept van de Japan Karate Association (JKA). Het concept van de JKA zorgt voor continue kwaliteit en het hoge niveau van ons Karate-Do in de trainingen en lessen. Karate (lege hand) van oorsprong een zelfverdedigingsvorm ontstaan op Okinawa, werd in de loop van het ontstaan ook beïnvloed door Chinese, lokale krijgskunsten en stijlen en andere Japanse Krijgskunsten.

Gichin Funakoshi is de grondlegger van ons Karate.